Hubungan Layanan Bimbingan Belajar Dengan Motivasi Berprestasi Peserta Didik

  • Sabar Lesmana Universitas Islam As-Syafi'iyah
Keywords: Study Counseling Service, Achievement Motivation.

Abstract

This study is intended to discover the correlation between study counseling service and achievement motivation. This study implemented at  East Jakarta 287 Junior High Schools. The research method used was survey, which means the researcher gather information from a certain sample of a population by asking through questionnaires. To analyze the data, the researcher used product moment correlation and information gathered through questionnaires, in the form of a modified behavior scale (Likert scale.) Based on the data analyzed about the correlation between study counseling service and achievement motivation for student of eighth grade in East Jakarta 287 Junior High Schools, the values of rcount was obtained as 0,670 while rtable was 0,334. This proves that rcount were bigger than rtable (0,670 >0,334) with N value = 35 on significant level of 5%. By which, this study concludes quantitatively that there is a positive correlation between study counseling service and achievement motivation for student

References

A.M. Sardiman. (2013). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada.
Arikunto, Suharsimi. (2010). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Asnawi, Sahlan. (2017). Teori Motivasi Dalam Pendekatan Psikologi Industri Dan Organisasi. Jakarta: Studia Press.
Chaplin, James P. (2019). Kamus Lengkap Psikologi. Jakarta: Rajawali Pers.
Dalyono, M. (2011). Psikologi Pendidikan. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Djaali. (2017). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Djamarah, Syaiful Bahri. (2011). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Hutabarat, E.P. (2012). Cara Belajar. Jakarta: CV. Bumi Aksara.
Hamalik, Oemar. (2011). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Poerwadarminta, W.J.S. (2011). Kamus Umum Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Prayitno dan Erman Amti. (2018). Dasar-Dasar Bimbingan dan Konseling. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Priyatno, Duwi. (2010). Paham Analisa Statistik Data dengan SPSS Plus Tata Cara Dan Tips Menyusun Skripsi Dalam Waktu Singkat. Yogyakarta: Mediakom.
Purwanto, M. Ngalim. (2017). Ilmu Pendidikan Teoritis Dan Praktis. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Purwanto, M. Ngalim. (2011). Psikologi Pendidikan. Bandung: Remaja RosdaKarya.
Safari. (2016). Metodologi Penelitian: Untuk Penelitian Bahasa, Bimbingan Konseling dan Pendidikan. Jakarta. Universitas Islam Assyafi’iyah.
Sarwono, Sarlito Wirawan. (2009). Pengantar Psikologi Umum. Jakarta: Rajawali Pers.
Sedarmayanti. (2012). Sumber Daya Manusia dan Produktifitas Kerja. Bandung: Mandar Maju.
Siregar, Eveline dan Hartini Nara. (2010). Teori Belajar dan Pembelajaran. Bogor: Ghalia Indonesia.
Sobur, Alex. 2009. Psikologi Umum dalam Lintasan Sejarah. Bandung: Pustaka Setia.
Sukardi, Dewa Ketut dan Desak P.E. Nila Kusmawati. (2008). Proses Bimbingan dan Konseling di Sekolah. Jakarta: Rineka Cipta.
Sukardi. (2008). Metodologi Penelitian Pendidikan Kompetensi dan Prakteknya. Jakarta: Bumi Aksara.
Sugiyono. (2012). Statistika Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta
Suryabrata, Sumadi. (2015). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.
Surya, H.M. (2002). Materi Pokok Bimbingan dan Konseling; Modul 1-6. Jakarta: Pusat Penerbitan Universitas Terbuka.
Sutrisno, Edy. (2011). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Tohirin. (2017. Bimbingan dan Konseling di Sekolah dan Madrasah (Berbasis Integrasi). Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada.
Uno, Hamzah B. (2011). Teori Motivasi dan Pengukurannya : Analisis di Bidang Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Winkel, W.S. (2009). Psikologi Pengajaran. Yogyakarta: Media Abadi.
Winkel, W.S. dan M.M. Sri Hastuti. (2007). Bimbingan dan Konseling di Institusi Pendidikan. Yogyakarta: Media Abadi.
Yusuf, Syamsu. (2017). Program Bimbingan dan Konseling di Sekolah. Bandung: Rizqi Press.
Nurhayati, Siti. (2007). Motivasi Siswa SMP Mengikuti Bimbingan Belajar. Jakarta: Skripsi Sarjana pada FIP UNJ : tidak diterbitkan.
Maulana, Alam. (2016). Peranan Layanan Bimbingan dan Konseling Terhadap Motivasi Berprestasi Siswa Kelas X SMAN 1 Bekasi (Studi Kasus Layanan Bimbingan Belajar. Jakarta : Skripsi Sarjana pada FKIP UIA : tidak diterbitkan.
Ahira, Anne. (2008). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Prestasi. [Online].
Satria. (2011). Ciri-ciri Motivasi Berprestasi. [Online].
Sumarno, Alim. (2012). Penelitian Korelasi Adalah. [Online].
Published
2021-12-30
How to Cite
LesmanaS. (2021). Hubungan Layanan Bimbingan Belajar Dengan Motivasi Berprestasi Peserta Didik. Guidance : Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 18(02), 10-18. Retrieved from https://uia.e-journal.id/guidance/article/view/1719