Pengaruh Bimbingan Kelompok dengan Teknik Role Playing dalam Meningkatkan Pemahaman Pelecehan Seksual

  • Ervira Damayanti Untirta
  • Rochani Rochani Universiras Sultan Ageng Tirtayasa
  • Arga Satrio Prabowo Universiras Sultan Ageng Tirtayasa
Keywords: group guidance, role playing techniques, sexual harassment

Abstract

This study aims to determine the effect of group guidance using role playing techniques in increasing knowledge of sexual harassment in grade VII students at SMPN 1 Cikeusik. This study used a quasi-experimental design method. The population of this study was 68 grade VII students at SMPN 1 Cikeusik, with a total sample of 10 students with 6 students as the control group and 4 students as the experimental group which were taken through purposive sampling technique. The research instrument used was a multiple choice questionnaire with a Guttman scale. Based on the Mann-Whitney U test showing the Asymp.Sig.(2-tailed) value of 0.010 <0.05, it can be concluded that "Hypothesis Accepted (Ha)". Thus it can be said that there are differences in results between the experimental group that was given treatment and the control group that was not given treatment. Because there is a significant difference, it can be said that there is an effect of group counseling with role playing techniques in increasing the knowledge of sexual harassment in class VII students.

References

Azmi, L. N. (2019). Bimbingan Kelompok Teknik Bermain Peran Untuk Meningkatkan Pengetahuan Etika Pergaulan Siswa Kelas VII SMPN 51 Surabaya. Jurnal Bimbingan & Konseling. 10(1), 101-112.

Bahri, S. & Fajriani. (2015). Suatu Kajian Awal Terhadap Tingkat Pelecehan Seksual Di Aceh. Jurnal Pencerahan, 9(1), 50-65.

Dwiputri, G. A., & Hanim, W. (2020). Pengembangan Komik Digital Mengenai Pelecehan Seksual Secara Verbal (Catcalling) Melalui Bimbingan Klasikal Pada Peserta Didik SMAN 59 Jakarta. Jurnal Bimbingan & Konseling, 9(1), 40-55.

Fajarta, R. C. (2021). KPAI Sebut Anak Usia SD dan SMP Paling Tinggi Jadi Korban Kekerasan Seksual. Sindonews.com. Diambil 12 Mei 2022. Retrieved from https://nasional.sindonews.com/read/640995/15/kpai-sebut-anak-usia-sd-dan-smp-paling-tinggi-jadi-korban-kekerasan-seksual-1640661155#:~:text=Usia%20korban%20dari%20rentang%203,28%25)%2C%22%20ujar%20Retno

Kinanti, I. (2020). Cegah Pelecehan Seksual, Dimulai Dari Diri Sendiri. Radiio Edukasi. Diambil 5 Agustus 2022. Retrieved from https://radioedukasi.kemdikbud.go.id/read/2256/cegah-pelecehan-seksual-dimulai-dari-diri-sendiri.html

Krismonita, S. (2021). Pengaruh Bimbingan Kelompok Melalui Teknik Role Playing Terhadap Peningkatan Konsep Diri Siswa Di SMAN 1 Singkarak. (Skripsi). IAIN Batusangkar, Sumatera Barat, Indonesia.

Latifah, U. N. (2018). Pengaruh Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Role Playing Terhadap Peningkatan Pengetahuan Perilaku Bullying Siswa Kelas X IS I SMA Muhammadiyah 1 Kota Magelang. (Skripsi). Universitas Muhammadiyah Magelang, Jawa Tengah, Indonesia

Marselina, Y. (2018). Layanan Bimbingan kelompok Dengan Teknik Role Playing Untuk Meningkatkan Interaksi Sosial Pada Siswa Kelas VII MTs Mathla’ul Anwar Bandar Lampung. (Skripsi). Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung, Bandar Lampung, Indonsesia.

Miranti, A. & Sudiana, Y. (2021). Pelecehan Seksual Pada Laki-Laki Dan Perspektif Masyarakat Terhadap Maskulinitas (Analisis Wacana Kritis Norman Fairclough). Jurnal Magister Ilmu Komunikasi, 7(2), 261-276.

Nito, P. J. B., Fetriyah, U. M., & Ariani, M. (2021). Sex Education “Kekerasan Seksual Pada Anak” Upaya Preventif Tindak Kekerasan Dan Pelecehan Seksual Pada Anak. Jurnal Suaka Insan Mengabdi, 3(2), 78-86.

Putri, Maria. A. T. (2021). Banyak Remaja Perempuan Tidak Sadar Jadi Korban Kekerasan Seksual. Kompas.com. Diambil 31 Mei 2022. Retrieved from https://lifestyle.kompas.com/read/2021/03/22/080909520/banyak-remaja-perempuan-tidak-sadar-jadi-korban-kekerasan-seksual?page=all

Redaksi Halodoc. (2019). Ini Risiko Kesehatan Mental yang Dialami oleh Korban Kekerasan Seksual. Halodoc. Diambil 28 Agustus 2022. Retrieved from https://www.halodoc.com/artikel/ini-risiko-kesehatan-mental-yang-dialami-oleh-korban-kekerasan-seksual

Sari, M. (2022). Pengaruh Konseling Kelompok Dengan Menggunakan Teknik Role Playing Terhadap Self Image Peserta Didik SMKN 1 Banjar Margo Tulang Bawang. (Skripsi). Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung, Bandar Lampung, Indonesia.

Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif, Kuantitatif, dan R&D. Bandung: Alfabet.

Published
2023-06-29
How to Cite
DamayantiE., RochaniR., & PrabowoA. (2023). Pengaruh Bimbingan Kelompok dengan Teknik Role Playing dalam Meningkatkan Pemahaman Pelecehan Seksual. Guidance : Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 20(01), 39-50. https://doi.org/10.34005/guidance.v20i01.2397