Upaya Mengatasi Problematika Mental pada Anak Berkebutuhan Khusus Melalui Bimbingan dan Konseling

  • Meylani Novitasari Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Hani Afiqah Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Nurul Dwi Fitrotul Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Roy Nonika Putri Simatupang Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Wildan Rizkard Al Azkary Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
Keywords: mental children, children with special needs, guidance and counseling

Abstract

The purpose of this research is to find out what mental problems are often experienced by children with special needs at school, how to overcome them and what achievements are expected to appear in children after being given these efforts. Because if it is not immediately addressed, mental problems in children with special needs will further hinder their development. Systematic Literature Review (SLR) is the method used, by collecting references from various journals. Data analysis uses a qualitative approach that seeks to identify and evaluate the overall results of the research according to the research questions or research topics. The research results obtained, namely the mental problems of children with special needs that are often encountered are learning difficulties and lack of confidence. Efforts that can be made are to carry out guidance and counseling as well as giving appreciation to children. As for what further researchers can do with regard to this phenomenon is to examine more methods of other approaches in an effort to overcome the mental problems of children with special needs at school.

References

Sari, N.Y., Daulay, N.S, Zzulfa, Z. (2021). Layanan Bimbingan Konseling Anak Berkebutuhan Khusus sebagai Upaya Preventif terhadap Penyimpangan Perilaku pada Siswa. Seminar Nasional Bimbingan Dan Konseling Islami, 1138-1151.

Rosnita, Yusnita, Salfiyadi, T., Amiruddin. (2022). Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus dengan Strategi Dampingi dan Motivasi. Guru Kita, 6(3), 325-338.

Utomo, P. (2021). Model Konseling Kelompok Berbasis Terapi Bermain Asosiatif untuk Meningkatkan Keterampilan Sosial Siswa ABK. Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 3(2), 56-72.

Hidayai, W I. (2020). Layanan dan Bimbingan Konseling dalam Memotivasi Belajar Siswa SMKN 3 Kasihan Bantul Yogyakarta. Hisbah: Jurnal Bimbinga Koseling Dan Dakwah Islam, 17(1), 115-128. Doi: 10.14421/hisbah.2020.171-08.

Ramadhanty, H. N., Istati, M. (tanpa tahun). Upaya Guru Kelas dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Tunadaksa Di SLB Negeri 3 Banjarmasin. Al-Kamilah: Bimbingan Dan Konseling Pendidikan Islam.

Hazhani, A., Gantina, N., Maulana, B. (2022). Analisis Pelaksanaan Pembelajaran Siswa Berkebutuhan Khusus (Tunanetra) terhadap Motivasi Belajar Siswa di SKH Global Insani Madani. Tulisan Ilmiah Pendidikan, 11(1) 21-34. Doi: http:/journal.stkipbanten.ac.id/index.php/tulip.

Azhuri, I.R., Purbangkara, T., Nasution, N.S., (2021) Survei Motivasi Belajar Pendidikan Jasmani pada Siswa Sekolah Luar Biasa di Kabupaten Kerawang. Jurnal Literasi Olahraga, 2(2). 96,103. Doi:https://journal.unsika.ac.id/index.php/JLO.

Zubaidah., Utomo, P., (2021). Pola Pembelajaran dalam Layanan Bimbingan dan Kosenling terhadap Siswa Berkebutuhan Khusus (Tunagrahita) di Sekolah Luar Biasa. Jambura Guidance Anad Counseling Journal, 2(2) 62-73.

Sahara, Y., Putri, W.F., Mardiyah, S., Della, A.S., Pane, F.S. (2021). Proses Konseling Populasi Khusus terhadap Anak Berkebuuhan Khusus (ABK). Ittihad, 5(1) 41-47.

Gloria. (2022). Hasil Survei I-NAMHS: Satu dari Tiga Remaja Indonesia Memiliki Masalah Kesehatan Mental. [Daring]. Di akses dari https://www.ugm.ac.id/id/berita/23086-hasil-survei-i-namhs-satu-dari-tiga-remaja-indonesia-memiliki-masalah-kesehatan-mental.

Putri, N. C. 2020. Memahami Kesehatan Mental. [Daring]. Di akses dari https://rsjmenur.jatimprov.go.id/post/2020-07-28/memahami-kesehatan-mental#:~:text=Sedangkan%20kesehatan%20Mental%2C%20menurut%20Pieper,kemampuan%20menghadapi%20masalah%2Dmasalah%20dalam

Chamidah, N. A., Purwandari, Mahabbati, A. 2015. Pengembangan Panduan Layanan Kesehatan Mental Berbasis Sekolah Bagi Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 8(2), 10.

BBG News. 2021. Apa itu Bimbingan Konseling. [Daring]. Di akses dari https://bbg.ac.id/apa-itu-bimbingan-konseling-3/

Bahri, S. 2022. Upaya Guru dalam Memberikan Motivasi Belajar Kepada Siswa Berkebutuhan Khusus (Tunanetra) di slb negeri dua Lombok Tengah. ẽl-Midad : Jurnal PGMI, 14(2), 136-146.

Published
2023-06-29
How to Cite
NovitasariM., AfiqahH., Dwi FitrotulN., Nonika Putri SimatupangR., & Rizkard Al AzkaryW. (2023). Upaya Mengatasi Problematika Mental pada Anak Berkebutuhan Khusus Melalui Bimbingan dan Konseling. Guidance : Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 20(01), 73-82. https://doi.org/10.34005/guidance.v20i01.2642