Penarapan Teknik Sosiodrama dalam Bimbingan Kelompok untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Interpersonal Peserta Didik SMP Rajawali Makassar

  • Yosepina Dariani Universitas Negeri Makassar
Keywords: interpersonal communication, sociodrama, group guidance

Abstract

This research aims to determine 1) the level of interpersonal communication skills at Rajawali Middle School, Makassar before being given treatment. 2) Description of the implementation of sociodrama techniques in group guidance to improve interpersonal communication for class VIII at Rajawali Middle School. 3) Sociodrama techniques can improve interpersonal communication skills for class VIII at Rajawali Middle School. This research uses a quantitative approach with a one group pretest posttest design model. Data analysis uses descriptive statistical analysis and parametric analysis, namely the t test. The research results showed that: 1) The level of students' interpersonal communication skills during the pretest was in the low category. 2) Implementation of sociodrama techniques in group guidance to improve students' interpersonal communication skills at Rajawali Middle School Makassar is carried out according to designed procedures. 3) There are differences in the level of interpersonal communication skills before and after being given treatment in the form of sociodrama techniques. This means that the application of sociodramatic techniques in group guidance can improve students' interpersonal communication skill.

References

Abdi, S., & Mafirja, S. (2019). Pelaksanaan Konseling Kelompok menggunakan Teknik Cognitive Restructuring untuk Meningkatkan Penyesuaian Diri Siswa SMA Dayah Inshafudin Banda Aceh. Bulletin of Counseling and Psychotherapy, 1(2), 46-52.

Alisyahbana, I. B. (2014). Penerapan Teknik sosiodrama untuk meningkatkan komunikasi interpersonal pada kelas VII F di SMPN I Kemlagi Mojokerto. Jurnal Mahasiswa Bimbingan Konseling UNESA, 4(3), 251151.

Nafsiatun, S., & Rahardjo, S. (2021). Keefektifan Layanan Bimbingan Kelompok Dalam Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa Smp Nu Al-Ma’ruf Kudus. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 2013–2015.

Novianti, R. D., Sondakh, M., & Rembang, M. (2017). Komunikasi Anatar pribadi Dalam Menciptakan Harmonisasi. E-Journal Acta Diurna, VI(2), 1–15.

Octavia, Y. (2018). Efektivitas Konseling Kelompok Dengan Teknik Modeling Dalam Meningkatkan Kemandirian Belajar Peserta Didik Kelas Vii Smp Negeri 9 Bandar Lampung Tahun Ajaran 2017/2018 1 Skripsi. Journal Counsling, 23(20), 1–114.

Pandang, A., & Anas, M. (2019). No Title. Penelitian Eksperimen Dalam Bimbingan Dan Konseling: Konsep Dasar Dan Aplikasinya Tahap Demi Tahap.

Rahmawati, N. Penerapan Bimbingan Kelompok Teknik Sosiodrama untuk Meningkatkan Keterampilan Bertanya Siswa Kelas VIII SMP Negeri 3 Ponorogo. (Doctoral dissertation, State University of Surabaya).

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Alphabet.

Susiati. (2020). Pengaplikasian Metode Sosiodrama Dalam Pembelajaran. Universitas Iqra Buru, December 2019, 1–21.

Zakaria, F. A. (2021). Pengaruh Efikasi Diri Dan Komunikasi Interpersonal Terhadap Kinerja Profesional Pustakawan. JPUA: Jurnal Perpustakaan Universitas Airlangga: Media Informasi Dan Komunikasi Kepustakawanan, 11(1), 19.

Published
2024-06-21
How to Cite
DarianiY. (2024). Penarapan Teknik Sosiodrama dalam Bimbingan Kelompok untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Interpersonal Peserta Didik SMP Rajawali Makassar. Guidance : Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 21(01), 61-68. https://doi.org/10.34005/guidance.v21i01.3251