Pengembangan Komik Edukasi Sebagai Media Untuk Meningkatkan Pemahaman Bahaya Merokok Siswa di SMK Negeri 10 Makassar

  • Andi Agung Putra Galigo Universitas Negeri Makassar
  • Abdullah Pandang Universitas Negeri Makassar
  • Ahmad Yasser Mansyur Universitas Negeri Makassar
Keywords: counseling guidance media, educational comics, dangers of cigarettes

Abstract

This study aims to determine; (i) a description of the need for educational comic media as a medium to prevent smoking behavior of students at SMK Negeri 10 Makassar. (ii) the acceptability of educational comic media as a medium to prevent smoking behavior of students at SMK Negeri 10 Makassar. The subjects in this study were grade X students at SMK Negeri 10 Makassar. This study used data collection techniques through interviews and questionnaires. The data analysis used quantitative and qualitative data analysis. The results of the study showed that: (i) a description of the need for developing comic media to prevent smoking behavior of students at SMK Negeri 10 Makassar that the high level of student ignorance of the impacts caused by cigarettes so that some students smoke. (ii) a description of the results of the acceptability test of educational comic media that educational comic media is feasible and can be used to prevent smoking behavior of students at SMK Negeri 10 Makassar, namely with a total score of 63, with a percentage of 98.45% with very good qualifications.

References

(Sekarang Atau Tidak Sama Sekali). Garai Ilmu.

Corey, G. (2015). Teori dan Praktek : Konseling & Psikoterapi. Bandung: PT. Refika Aditam

Fadillah, A., (2019). Pengembangan Media Belajar Komik Terhadap Motivasi Belajar Siswa. JTAM J. Teori Dan Apl. Mat. Vol.2, 36. https://doi.org/10.31764/jtam.v2i1.259

Febriyanti, N. (2021). Implementasi Konsep Pendidikan menurut Ki Hajar Dewantara. Vol.2

Heriyani, Y.(2020). Media dalam Layanan Bimbingan dan Konseling. E-book.

Jabbar, A., (2019). Nge-Rokok Bikin Kamu Kaya. Sukoharjo:Samudera,. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1631–1638.

Kementerian Kesehatan Republik Indonesia, (2020). Profil Kesehatan Indonesia 2020. Kemenkes RI.

Km, N., Yulianti, D., Nopiyani, M.S., Purnama, S.G., Subrata, M., (2019). Peningkatan pengetahuan , sikap dan perilaku terhadap rokok pada siswa smu di kelurahan penatih. Vol 1. No. 13.

Komasari, D., Helmi, A.F., n.d. (2018). Faktor-faktor penyebab perilaku merokok pada remaja 11.

Krosnick, J. A., Malhotra, N., Mo, C. H., Bruera, E. F., Chang, L. C., Pasek, J., & Thomas, R. K. (2019). Perceptions of health risks of cigarette smoking: A new measure reveals widespread misunderstanding. Plos One, 12(8), 1–23. Https://doi.org/10.1371/journal.pone.0182063

Kusmanto, A.S., (2018). Penggunaan media dalam pelayanan bimbingan dan konseling. Teaching, linguistics, culture, and education conference. Vol. 2(1) No. 115

Levy, M.R., (2018). Lyfe and Health. Jakarta: Alex Meda Kompetindo

Mahfud, Imam & Fahrizqi, Eko Bagus. (2020). Pengembangan Model Latihan Keterampilan Motorik Melalui Olahraga Tradisional Untuk Siswa Sekolah Dasar. Sport Science and Education Journal Vol 1(1): 31-37

Maseda DR., Suba B., Wongkar D. (2013). Hubungan Pengetahuan dan Sikap. Vol 1(1): 225

Mulyani, T. (2015). Dinamika Perilaku Merokok Pada Remaja. Doctoral dissertation.

Nasution, (2017). Analisis Perilaku Merokok pada Remaja (Analisis Sosiokultural Hoffman) Vol 4 No 1, 43–56.

Nurmila, (2022). Pengembangan Media Komik Untuk Meningkatkan Pemahaman Bahaya Merokok Siswa Di Madrasah Aliyah Ddi Kanang. Tesis. Universitas Negeri Makassar. Hal.5-6

Pusat Promosi Kesehatan Kementrian Kesehatan RI. (2019). Dampak Merokok Terhadap Kesehatan Remaja/Smoking Go Kills. (On line) diakses dari Promkes.kemenkes.go.id Agustus 2021.

Rahmi, F., Iltavia, I., & Zarista, R. H. (2021). Efektivitas Pembelajaran Berorientasi Matematika Realistik untuk Membangun Pemahaman Relasional pada Materi Peluang. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(3), 2869-2877.

Ramdhani, Sigit, Arman, (2017). Pembunuh Berbahaya itu Bernama Rokok. Yogyakarta:Riz’ma

Santrock, JW (2007), Perkembangan Anak Jilid 1 Edisi kesebelas, PT. Erlangga, Jakarta.

Setyani, A. T., & Sodik, M. A. (2018). Pengaruh Merokok Bagi Remaja Terhadap Perilaku dan Pergaulan Sehari-hari.

Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatit Dan R&D. Bandung: Alfabeta

Supriyono.(2022). Research And Development: Model Borg & Gall (Bahan Ajar Revisi). Research Gate. Vol: 16 (2). Hal. 413

Sukmadinata, Nana Syaodih. (2021). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung : PT Remaja Rosdakarya

Sulastri, Herman, D., & Darwin, E. (2018). Keinginan Berhenti Merokok Pada Pelajar Perokok Berdasarkan Global Youth Tobacco Survey di SMK Negeri Kota Padang. Jurnal Kesehatan Andalas, 7(2), 205–211. Tentang Bahaya Merokok dengan Perilaku Merokok pada Remaja

Trimo, (2018). Media Pendidikan. Jakarta :Rineka Cipta,. Universitas Muhammadiyah, Surakarta.

Wulan, D. K. (2020). Faktor psikologis yang mempengaruhi perilaku merokok pada remaja. Humaniora, 3(2): 504-511.

Yusuf, S., (2018). Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Bandung : Remaja Rosda karya

Published
2024-06-21
How to Cite
GaligoA. A., PandangA., & MansyurA. (2024). Pengembangan Komik Edukasi Sebagai Media Untuk Meningkatkan Pemahaman Bahaya Merokok Siswa di SMK Negeri 10 Makassar. Guidance : Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 21(01), 137-149. https://doi.org/10.34005/guidance.v21i01.3735