KONSEP DAN PRAKTEK KESEHATAN BERBASIS AJARAN ISLAM

  • Abdul Hadi
Keywords: moderate, peace, phisical, spritual, hygene, wellbeing

Abstract

Quran’s Position Health is a state of complete physical, mental, spiritual and social wellbeing, which must be safeguarded not only through the maintenance of a health preserving regime at the personal/individual level, but also through the establishment of a health-protective and promoting family system and a health-protective and promoting social system.In the light of Quranic verses, present Islamic principles of health and healing. Quran’s injunctions regarding Health: Fundamental Duties and Fundamental Prohibitions Islam’s strategy for health and healing Prevention 1. Primary . Tahara . Nutrition .Exercise.   2- Secondary Treatment of Diseases Mental Health, spiritual Health Therapeutic Sociology . In Islam, health is not a separate entity but one of the essential constituents of peace, which comprise peace at the individual, family and social level. There are three tiers of society: individual, family and society. All three have equal importance and none can be sacrificed through the sword of the other. Health therefore too has to involve all the three.

Alquran memandang kesehatan adalah suatu kondisi sehat secara menyeluruh, baik secara fisik, mental, spiritual, dan sosial. Hal tersebut harus terjaga tidak hanya dengan menjaga masalah kesehatan secara individu, tapi juga perlu  menjaga sistem menjaga kesehatan keluarga dan menjaga sistem kesehatan masyarakat.Dalam isyarat ayat-ayat Alquran mengetengahkan prinsip-prinsip menjaga kesehatan dan penyembuhan, prinsip ini terkait dengan perintah dan larangan yang harus dipatuhi agar kesehatan tetap terjaga. Pertama terkait dengan masalah kebersihan, nutrisi, dan olah raga. Kedua terkait  dengan diagnosa terhadap masalah ganguan mental, spiritual, dan terapi sosial.Dalam Islam, kesehatan bukanlah entitas yang terpisah tetapi salah satu unsur penting dalam mewujudkan kedamaian, Kesehatan individu, keluarga dan sosial sangat terkait satu sama lain, dan ketiganya harus diperlakukan dengan adil dan berkesinambungan. Tidak dibenarkan mengorbankan salah satu komponen untuk kepentingan komponen lainya, ketiganya memiliki kepentingan sama dan harus diperlakukan sesuai dengan prinsip kebutuhan dan urgensinya.

Published
2020-06-01